Els Schoonjans op zoek naar roots in aalst

Actieve leden kunnen zich hier voorstellen, zo leren we elkaar toch wat beter kennen.

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Els Schoonjans op zoek naar roots in aalst

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 12:16

Geplaatst: 24 Okt 2011 07:12 pm
els schoonjans schreef:Hallo, ik stel mezelf even voor: Els Schoonjans, geboren 1956 te Aalst, oudste dochter van Robert Schoonjans °1928 en overleden in 1961. Mijn pa was "verver" in de Pieter Coeckestraat. Enkele jaren na zijn overlijden is mijn mama (Anita Abbeloos) hertrouwd en met mij ,en mijn zusje Marijke, naar Tienen verhuisd.Nadien alle contact met het "thuisfront" verloren. Robert Schoonjans had drie zussen: Godelieve, Yvonne en Christiane. Ik weet ook nog vaag dat ik een nichtje had: (Kath)leen De Brauwer.Verder nog vage (maar aanwezige) herinneringen: de bakkerin in de Pieter Coeckestraat, een viswinkel op 't hoekske, een koeksesfabriekse vlakbij, carnaval met die griezelige domino's, snoepwinkelke Malvina aan de school.Als iemand ook maar iemand kent , laat je iets weten. Vriendelijke groeten .Els Schoonjans
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Els Schoonjans op zoek naar roots in aalst

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 12:17

Geplaatst: 24 Okt 2011 08:14 pm
De Coninck schreef:Over uw pa zijn deze 4 berichten in de Aalsterse kranten verschenen:

http://aalst.courant.nu/index.php?page= ... af=27&y=72
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Els Schoonjans op zoek naar roots in aalst

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 12:17

Geplaatst: 24 Okt 2011 09:45 pm
quote="Alostum"]Els welkom op dit Forum,

Hier gaan er zeker mensen zijn die nog wat weten te vertellen over de Pieter Coeckestraat.
Zelf heb ik hier al wat gevonden over Schoonjans:

1 Petrus Jozef Schoonjans is geboren op 13-08-1868 in Aalst. Petrus is overleden op 13-02-1927 in Aalst, 58 jaar oud. Hij is begraven op 17-02-1927 in Aalst, St.Martinus.
Adres:
1927 Nieuwbrugstraat 6, Aalst

Petrus trouwde met Rosalia Maria De Wolf. Rosalia is geboren op 15-08-1866 in Aalst. Rosalia is overleden op 06-04-1944 in Aalst, 77 jaar oud.
Adres:
1937 Pieter Coeckestraat 91, Aalst

Kinderen van Petrus en Rosalia:
1 Alina Schoonjans, geboren op 22-10-1893 in Aalst. Volgt 1.1.
2 Benedictus (Benoit) Schoonjans, geboren op 20-10-1895 in Aalst. Volgt 1.2.
3 Jan Schoonjans, geboren op 09-04-1898 in Aalst. Volgt 1.3.

1.1 Alina Schoonjans is geboren op 22-10-1893 in Aalst, dochter van Petrus Jozef Schoonjans (zie 1) en Rosalia Maria De Wolf. Alina is overleden. Alina trouwde met Renaat (René) Van Den Brempt. René is geboren op 14-09-1893 in Denderhoutem. René is overleden.
Adressen:
1927 Pieter Coeckestraat 2, Aalst
1935 Pieter Coeckestraat 91, Aalst

Beroep:
1935 briefdrager

Kinderen van Alina en René:
1 Rosa Van Den Brempt [1.1.1].
2 Yvonne Van Den Brempt [1.1.2].

1.2 Benedictus (Benoit) Schoonjans is geboren op 20-10-1895 in Aalst, zoon van Petrus Jozef Schoonjans (zie 1) en Rosalia Maria De Wolf. Benoit is overleden op 19-01-1953 in Aalst, 57 jaar oud.
Notitie bij Benoit: Verbleef als vluchteling 1914-1915 in Glasgow, Schotland (nr.2645)
Adressen:
1927 Pieter Coeckestraat 72, Aalst
1935 Pieter Coeckestraat 93, Aalst

Beroepen:
brandweerman (sergeant van het Stedelijk Pompierkorps)
1914 - 1918 soldaat 18e Linie Regiment
1914 - 1935 schilder

Functies:
Erelid van de Bond van het H.Hart
Secretaris van het Syndicaat der Meester-Schilders
Ere-Voorzitter der K.S.C. Eendracht Supportersclub

Onderscheidingen:
Oorlogsvrijwilliger 1914-1918 (vereerd in de Leopoldsorde met zwaarden, Vuurkruis, Oorlogskruis met palm en verschillende andere eretekens)
Vuurkruiser
Oudstrijder 1914-1918

Benoit trouwde met Leontina Van Der Poorten. Leontina is geboren op 09-01-1899 in Aalst. Leontina is overleden.
Kinderen van Benoit en Leontina:
1 Jeanne Schoonjans [1.2.1].
2 José Schoonjans [1.2.2].

1.3 Jan Schoonjans is geboren op 09-04-1898 in Aalst, zoon van Petrus Jozef Schoonjans (zie 1) en Rosalia Maria De Wolf. Jan is overleden.
Notitie bij Jan: Verbleef als vluchteling 1914-1915 in Glasgow, Schotland (nr.2646)
Adressen:
1927 Nieuwbrugstraat 6, Aalst
1935 Pieter Coeckestraat 93, Aalst

Beroep:
1914 - 1935 schilder

Jan huwde met Lauretta Verleysen. Lauretta is geboren op 29-07-1896 in Aalst. Lauretta is overleden.
Kinderen van Jan en Lauretta:
1 Christianne Schoonjans [1.3.1].
2 Godelieve Schoonjans [1.3.2].
3 Yvonne Schoonjans [1.3.3].
4 Robert Schoonjans, geboren op 09-06-1928 in Aalst. Volgt 1.3.4.

1.3.4 Robert Schoonjans is geboren op 09-06-1928 in Aalst, zoon van Jan Schoonjans (zie 1.3) en Lauretta Verleysen. Robert trouwde met Anita Abbeloos. Anita is geboren op 16-07-1933 in Nieuwerkerken.
Adres:
1957 Wellekensstraat 37, Aalst


Gegenereerd met Aldfaer versie 4.2 op 24-10-2011 21:34 door Meert Dirk[/quote]
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Els Schoonjans op zoek naar roots in aalst

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 12:17

Geplaatst: 25 Okt 2011 09:13 am
willy kiekens schreef:dag Els , welkom in de club. me even voorstellen ik ben willy kiekens geboren 1943 en was als kind woonachtig van 1946-1958 op de hoek van wellekensstraat en de visscherestraat café 't fonteintje bij witte miel.
ik heb je dus weten geboren worden; ook heb ik je vader zeer goed gekend als min of meer regelmatige klant in onze herberg. toen je vader het huis in de Wellekensstraat liet bouwen waren wij als kinderen een beetje kwaad op hem, hij nam ons een gedeelte van ons speelpleintje af; dat werd echter nadien ruimschoots vergoed door een paar autowrakken die hij naast de woning gedumpt had (restanten van carnaval?) en waar wij ons eindeloos konden in en op amuseren. Het huis is nog steeds in min of meer oorspronkelijke staat van toen. er is nog niets naast gebouwd en de aanleunende atelier van Mong Verhulst staat er ook nog.
eigenaardig is dat je meer namen vernoemd van de pieter coeckestraat dan van de wellekensstraat.
In alle geval herinner ik me goed het huis van je grootouders met de poort waar altijd verfpotten voorradig waren voor eigen of verkoopsgebruik. Je tantes, ik weet dat er drie waren maar ik kan er me slechts twee herinneren, ik denk de oudste heeft later een restauratiewinkel gehad waar ze waardevolle zetels en stoelen van nieuwe stof voorzag en de jongste weet ik niet wat haar beroep was maar is wel met een oudere broer van een vriend getrouwd. Je beide tantes zie ik wel van tijd tot tijd nog in Aalst, minder dan vroeger omdat ik nu reeds 12 jaar in Haaltert woon. Als je oudste tante alles bijhoudt moet ze zelfs nog een Louis WV stoeltje van mij hebben.
verder is buiten de bewoners de wellekensstraat nog vrij identiek gebleven; uit jou tijd wonen er nog twee families Roland de zoon van m. verhulst getrouwd met de dochter van mr de meester naast de ingang naar de garages van brackman en henry bruneau die een tandardspraktijk heeft in het gedeelte naar de dirk martensstraat, beide heren woonde op uw kant van de straat vierde en vijfde huis voorbij uw woonst. De familie De brauwer die is uitgezwermd over Aalst en omstreken en het grote huis met ateliers is een paar jaar geleden verkocht nahet overlijden van mevr. de brauwer die in de negentig geworden is. In de p. coeckestraat is er qua huizen ook niet zoveel veranderd, alleen denk ik niet dat er van de oorspronkelijke bewoners uit uw tijd nog weinig blijven. Jef Bayens de coiffeur van rechtover uw grootouders die leeft nog als friturist op rust was getrouwd met de dochter van lafong op de varkensmarkt en heeft dit tot het overlijden van zijn vrouw uitgebaat. Bakkerin en viswinkel en koekskesfabriekje, lang verdwenen , domino's in aalst is men foto's aan het opvragen omdat de jeugd zich niet kan voorstellen wat dat was. Malvina, mijn moeder heeft van '66 tot 2008 rechtover haar deur gewoond, malvina is gestorven rond 2005 en heeft haar winkel opengehouden tot 2000.
indien je nog wat herinneringen wilt ophalen lees dan een paar rubriekjes van mij onderhande in straten en pleinen: de meuleschettewijk.
Ik lees hier ook dat je grootmoeder een verleysen was; was ze dan familie van bakker verleysen uit de meuleschettestraat, wiens dochter getrouwd was met van der steen uit de valerius de saedeleerstraat.
els , ik ga hier stoppen wanneer ik me nog zaken herinner zal ik je zeker op de hoogte houden.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Voorsteltopic - stel jezelf voor aan het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

Advertentie