La Fontaine

Actieve leden kunnen zich hier voorstellen, zo leren we elkaar toch wat beter kennen.

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

La Fontaine

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 12:04

Geplaatst: 22 Nov 2012 01:50 pm
La Fontaine schreef:Ik ben Andre Vanlierde, geboren in 1951 en ik heb tot mijn 22 jaar in de Hovenierstraat gewoond. Ik ben na mijn huwelijk verhuisd naar Hofstade, maar mijn professionele werkzaamheden zorgden er voor dat mijn leven sindsdien zich hoofdzakelijk in Gent en Brussel heeft afgespeeld… tot eind 2011. Een paar dagen na mijn pensionering zijn mijn echtgenote en ik naar Frankrijk vertrokken, naar Fauch nabij Albi in het Departement Tarn, Regio Midi – Pyrénées. Ik werk aan een familiekroniek en kwam bij toeval (bestaat zoiets?) terecht op de site van het Forum via een zoektocht naar Maria Dhondt. Was dat even een verrassing. Een dikke welgemeende proficiat aan de initiatiefnemers en aan de vele actieve leden. “Herinneringen zijn een kostbaar bezit, want als je ze vergeet komen ze nooit meer terug”… tenzij er zoiets bestaat als dit Forum natuurlijk.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: La Fontaine

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 12:04

Geplaatst: 22 Nov 2012 02:47 pm
Alostum schreef:Hallo Andre, een welgemeende welkom ! we hebben al mogen genieten van enkele stukjes van uw hand en zien al uit naar nog meer :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: La Fontaine

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 12:05

Geplaatst: 22 Nov 2012 06:54 pm
willy kiekens schreef:kent ge dan nog Jan van Sterreken, hij is de enige die er geboren is en er nog steeds woont in de Hovenierstraat, deze buurt is er met de jaren niet op verbeterd men noemt het klein Chicago maar ik denk Dat de Bronx een betere naam zou zijn vanwege het groot aantal zwarten die er momenteel vertoeven plus minimum twee turkse winkels geeft de buurt een zeer kleurrijke tinten ook dat de verder gelegen arbeidersbuurten bijna volledig ingenomen zijn door noordafrikaanse en turkse medeburgers
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: La Fontaine

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 12:05

Geplaatst: 23 Nov 2012 10:39 am
nachtwacht schreef:
willy kiekens schreef:kent ge dan nog Jan van Sterreken, hij is de enige die er geboren is en er nog steeds woont in de Hovenierstraat, deze buurt is er met de jaren niet op verbeterd men noemt het klein Chicago maar ik denk Dat de Bronx een betere naam zou zijn vanwege het groot aantal zwarten die er momenteel vertoeven plus minimum twee turkse winkels geeft de buurt een zeer kleurrijke tinten ook dat de verder gelegen arbeidersbuurten bijna volledig ingenomen zijn door noordafrikaanse en turkse medeburgers


ik heb nog gewoond achter de oude vismijn, maar van dagelijkse miserie 2 jaar geleden maar verhuisd: vechtpartijen op straat, inbraken overdag en 's nachts, vandalisme op auto's, nachtlawaai door de afrikanen want die leven 's nachts op straat in de zomerperiode, overlast door drugdealers enz ...
Wat Jan van Sterreken betreft: ik bewonder die mens zijn moed om daar te blijven wonen, nu is het idd Matongé en Turkmenistan on Denjer geworden, hopeloos ... :mrgreen:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: La Fontaine

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 12:05

Geplaatst: 23 Nov 2012 03:34 pm
La Fontaine schreef:Ja ik ken Jan van ‘t Sterreken nog ; hij staat trouwens nog op een van de archieffoto’s op de website van Okapi en mijn vrouw was ooit de kleuterjuf voor zijn kinderen in de Dames van Maria.
Ik heb ook met spijt in het hart de aftakeling van de buurt waargenomen en de verhalen gehoord over agressie en overlast. Hoe jammer dat multiculturele samenleving zo’n moeilijk tot stand te brengen opdracht lijkt te zijn.
Het is dus met enige weemoed dat ik nog een aantal stukjes zal plaatsen met datgene wat ik me nog herinner over de diverse “commerces” in de Hovenierstraat, de Molendries en het begin van de Moorselbaan in de jaren vijftig en zestig van vorige eeuw.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: La Fontaine

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 12:06

Geplaatst: 30 Nov 2012 02:25 am
POL schreef:
nachtwacht schreef:
willy kiekens schreef:kent ge dan nog Jan van Sterreken, hij is de enige die er geboren is en er nog steeds woont in de Hovenierstraat, deze buurt is er met de jaren niet op verbeterd men noemt het klein Chicago maar ik denk Dat de Bronx een betere naam zou zijn vanwege het groot aantal zwarten die er momenteel vertoeven plus minimum twee turkse winkels geeft de buurt een zeer kleurrijke tinten ook dat de verder gelegen arbeidersbuurten bijna volledig ingenomen zijn door noordafrikaanse en turkse medeburgers


ik heb nog gewoond achter de oude vismijn, maar van dagelijkse miserie 2 jaar geleden maar verhuisd: vechtpartijen op straat, inbraken overdag en 's nachts, vandalisme op auto's, nachtlawaai door de afrikanen want die leven 's nachts op straat in de zomerperiode, overlast door drugdealers enz ...
Wat Jan van Sterreken betreft: ik bewonder die mens zijn moed om daar te blijven wonen, nu is het idd Matongé en Turkmenistan on Denjer geworden, hopeloos ... :mrgreen:

Ook ik heb mijn jeugd en jonge jaren in die buurt doorgebracht en zien evolueren van volkse wijk naar verloren wijk. Talloze cafe's, frituren, bakkers en altijd wel iets te doen.
Wie kent er naast 't Sterreken nog 't Schrijverken, een piepklein winkeltje vol schoolgerief, het tabakswinkeltje van Augustijn De Cock die maar onlangs gestopt is met zijn zaak, de Schipperswinkel (ik weet dat het zo genoemd werd begin jaren 70, maar de echte naam weet ik niet meer) op de hoek van de Borluutstraat, aan de vismijn, waar ze letterlijk vanalles hadden.
Ik herinner mij het oude kleine jaren 60 coiffeurs 'salonneken' van Richard (als ik me goed herinner heette die mens Richard) in de Hoveniersstraat.
Cafe de Ooievaar (bij Rudolf de pompier) en cafe Het Vaderhuis (bij Hector) herinner ik me alsof het gisteren was...
Jammer dat er van die volkse buurt niks meer overschiet, ik ben er 15 jaar geleden ook weggegaan. Het was er mijn buurt niet meer en de laatste keer dat ik er was ben ik zelfs geen enkele (oude)Belg tegengekomen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: La Fontaine

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 12:06

Geplaatst: 30 Nov 2012 09:32 am
Het kappersalon van Richard was in de Hoveniersstraat 81. Hij was nog verre familie en alzo mocht hij als eerste mijn haar knippen. Zijn moeder was de zus van mijn overgrootmoeder.

Jan Richard Pauwels is geboren op 05-04-1919 in Aalst, zoon van Simon Philemon Pauwels en Anastasia Van Der Speeten.
Adres:
1974 Hovenierstraat 81, Aalst

Beroep:
haarkapper

Jan trouwde met Marie Jeanette Waerschouwer. Marie is geboren op 22-09-1922 in Erembodegem.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

bielie
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 Dec 2020, 15:18

Re: La Fontaine

Berichtdoor bielie » 15 Dec 2020, 15:44

Jan (Roovers)van 't Sterreken is niet de enige geboren en getogene in de Hoveniersstraat.
Vlakbij wonen ook nog Henri (Ari) Van Biesen en zijn echtgenote Denise op de plaats waar ze meer dan zestig jaar geleden hun winkel in gevogelte en wild begonnen.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: La Fontaine

Berichtdoor willykiekens » 16 Dec 2020, 05:48

nog enige resterende oude café de Melody vroeger met Firmin en Rosa.


Terug naar “Voorsteltopic - stel jezelf voor aan het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie