dollemans

Actieve leden kunnen zich hier voorstellen, zo leren we elkaar toch wat beter kennen.

Moderators: Alostum, david, janlouies

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

dollemans

Berichtdoor dollemans » 02 Dec 2014, 15:52

Hallo allemaal, ik wil me graag even voorstellen als nieuw op het forum.

Geboren in Aalst anno 1949, ouders en grootouders ook Aalstenaars.

School gedaan in het Kon. Atheneum, enkele klasfoto's volgen nog in de gepaste rubriek,

en VTI, waar ik beter op mijn plaats was.

~1975 uitgeweken regio Leuven waar we nog steeds zijn, met kinderen en kleinkindje ook in de buurt.

Ik ben bezig enkele verhaaltjes met oude foto's klaar te maken om te posten.

Eén van mijn grootmoeders café en één van mijn grootvader die vuurkruiser is geweest.

Vriendelijke groeten en tot later.

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Geen voorstel-topic?_Toch maar doen

Berichtdoor Alostum » 02 Dec 2014, 17:20

Hallo dollemans,

Welkom op dit Forum! we zijn benieuwd naar uw "verhaaltjes"

Alostum
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: dollemans

Berichtdoor dollemans » 08 Dec 2014, 20:23

Hallo allemaal en "Alostum",

Mijn verhaaltjes zijn geplaatst.

Het is evenwel héél stillekes op dit forum.

Winterslaap vroeg begonnen?

Als geboren Aalstenaar had ik me wat meer temperament voorgesteld, met het hart op de tong.

Al bij al vind ik dit een goed forum waar ik nog bijlange niet ben rondgekeken.

Véél herinneringen komen stillekensaan terug en die doen me veel plezier.

Groetjes van "Dollemans" (=een spotnaam van onze dochter aan onze kleine witte Maltezer Kadol)

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: dollemans

Berichtdoor willykiekens » 08 Dec 2014, 22:59

't Kerrebroek was in de tijd van je ouders en zeker je grootouders een zeer levendige buurt met zijn eigen wijkkermis; door zijn specifieke ligging (tussen twee spoorwegen) zo wat geisoleerd van de rest van 't stad.
Een gekende familie waren de Vermoesens (twee broers en een neef allen bedrijvig in de bouw) ik denk Frans en zijn broer Jef, deze is nog een tijd uitgeweken naar de Kongo, en dan hun neef Bonnaventura die nog steeds op 't Kerrebroek woont. Er was ook de wasserij in de Kerrebroekstraat , de latere stichters van de gekende café-dancing 't Strop op de Gentse steenweg in Massemen, de zoon heeft ook nog café Geeraardsbergen op het stationsplein open gehouden en deelgenomen aan één van de eerste Paris-Dakar wedstrijden. zo weet ge toch terug wat of herinnert ge u het terug.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: dollemans

Berichtdoor willykiekens » 09 Dec 2014, 09:12

ik ben nog één belangrijke gebeurtenis uit het begin van de jaren 50 vergeten: de oprichting van het stadspeuterschooltje onder leiding van juffrouw Antoinette afkomstig van de stadsschool-peutertuin op de Kat en de peuterklasjes in de Schoolstraat (Bert Van Hoorickstraat). Dit was een zeer geliefde juffrouw die pas op oudere leeftijd getrouwd is en woonachtig was in de Wellekensstraat.

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: dollemans

Berichtdoor dollemans » 09 Dec 2014, 11:24

Die wijkkermis was voor iedereen het evenement van het jaar, ook voor de kinderen.
We kregen "bommetjes", voetzoekers, voor één keer.
In de tuin van mijn meters café werd een danstent opgezet met een platenspeler, later een juke-box.
Daar heb ik als 10-jarige leren dansen. Kwam later goed van pas.

Er was ook de jaarlijkse voetbalmatch, wie tegen wie herinner ik me niet meer.
Op een wei waar koeien hadden gestaan. DE sport was om in die koeienvlaaien te vallen, te rollen en
er mee naar elkaar te gooien. Een goal maken was van minder belang.

Frans Vermoesen heeft nog het huis van mijn ouders gebouwd, in 1958, Kerrebroekstraat 175A, met zijn broer Jef.
Jef was mijn vaders beste vriend, hun vrouwen waren ook vriendinnen, Mireille en Maria (mijn moeder).
Zij woonden van kindsaf naast elkaar in de Vooruitzichtstraat 62 en 64.
In nr. 64 woonde mijn peter, de vuurkruiser.

In dat schooltje heb ik mijn 3 kleuterklassen gedaan, allemaal lieve juffrouwen, mooie tijd.

Buiten die wasserij was er ook nog een mandenmaker, die kenden de kinderen heel goed.
Hij maakte ons een goede boog en een paar pijlen voor 5 frank.
Ik schiet nog altijd met een boog, maar nu in een club en we doen wedstrijden.

Rond Allerheiligen was er een "kaarskensprocessie", met kaarsen in uitgeholde bieten met een spook-gezicht op een stok.
Halloween komt niet echt uit Amerika, denk ik.

Dank voor je reactie Willy, héél tof, als ik me nog iets leuk herinner, post ik het.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: dollemans

Berichtdoor willykiekens » 09 Dec 2014, 13:06

op zo een jaarlijkse wijk kermis waren ook Roza en Firmin, de latere uitbaters van café Melodie op de hoek Hoge Vesten en Hoveniersstraat, zich aan het amuseren in aanwezigheid van hun twee kleuters, het was al een poos de bedtijd voor die kleuters voorbij toen Roza, in het volle plezier, aan Firmin vroeg de kinderen een paar huizen verder naar hun bed te doen. Al binnensmonds morrend trok Firmin op. Een goed half uur later stonden, in slaaptenue, de twee gastjes terug in het café bij Roza met de melding: "ma, onze pa slopt al goed!" Roza is dan nog een ganse tijd, met de gastjes erbij, blijven voortfeesten.

nog iets van het Kerrebroek: zie onder mijn berichten: de Bisschop komt af.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: dollemans

Berichtdoor willykiekens » 09 Dec 2014, 13:16

"de Bisschop zal gaan komen": terug te vinden onder de rubriek het volksleven

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: dollemans

Berichtdoor dollemans » 09 Dec 2014, 16:31

Willy, als we zo verder doen in dit topic gaan we onder ons voeten krijgen van de moderator.

"Niet in het gepaste onderwerp"

Daarom mijn vervolg hier: viewtopic.php?f=21&t=2389&p=19050#p19050

Modo's zijn een beetje als schoonmoeders: je doet het beter goed, want ze zien alles ....

La Fontaine
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 20:27

Re: dollemans

Berichtdoor La Fontaine » 09 Dec 2014, 16:37

Hallo Dollemans, op mijn beurt van harte welkom of bienvenu zoals ze alhier in Fauch (1030 km ten zuiden van Aalst) zeggen.
Er viel me zonet iets op in je verhaal betreffende de herkomst van je naam op het Forum. Je had het over je kleine Maltezer “Kadol”. Heb je die naam gekozen met in het achterhoofd de bijnaam van een illustere Aalstenaar, Paul Ghysbrecht, gewezen hoogleraar in de psychologie aan o.m. de UGent? In 1969-70 was ik nog getuige van zijn optredens in een afgeladen vol auditorium E op de Blandijnberg in Gent. Hij gaf daar soms echte “one-man shows” ten beste.
Vriendelijke groeten
La Fontaine


Terug naar “Voorsteltopic - stel jezelf voor aan het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie