Fondsenwerving (fundraising) “VUURKRUISERS-VLAG Afd. AALST”

Moderators: Alostum, david, janlouies

Fondsenwerving akkoord of niet akkoord

Akkoord
7
78%
Niet akkoord
2
22%
 
Totaal aantal stemmen: 9

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Fondsenwerving (fundraising) “VUURKRUISERS-VLAG Afd. AALST”

Berichtdoor Alostum » 10 Jun 2015, 17:52

Fondsenwerving (fundraising) “VUURKRUISERS-VLAG Afd. AALST”

Een uniek stuk – een vlag van de Aalsterse Vuurkruisersbond – wordt momenteel in het antiquaircircuit te koop aangeboden. Vraagprijs is 1.000 euro !

Afbeelding

Het zou erg jammer zijn mocht dit unieke stuk in een privaat verzameling verdwijnen. De stad, meer bepaald het stads-archief en –museum hebben er geen budget voor!

Daarom stel ik voor om via een fondsenwerving deze vlag via het Forum aan te kopen en ze dan in naam van ons allen aan het museum te schenken.

Graag jullie mening hierover.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Fondsenwerving (fundraising) “VUURKRUISERS-VLAG Afd. AAL

Berichtdoor Alostum » 12 Jun 2015, 11:25

Vuurkruisenbond - Association des Croix de Feu

Op 26 juli 1936 werd het vaandel plechtig ingehuldigd in aanwezigheid van Kolonel Slagmolen, van het 5e Linieregiment, in naam van de koning. Verder waren ook nog aanwezig luitenant-kolonel Terlin, van het 1e Artillerie Regiment, luitenant-kolonel Coucke en Kolonel De Wulf, beiden van het 2e Linieregiment.
Leon Boel (alias Ellebee) was voorzitter en hun lokaal was in café "Klein Gent", Vlaanderenstraat 6, bij Antoon De Lattre.

Afbeelding
Hier bij de begrafenis van een Vuurkruiser (foto D. Van der Borght)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Fondsenwerving (fundraising) “VUURKRUISERS-VLAG Afd. AAL

Berichtdoor stephane » 12 Jun 2015, 13:24

Een gelijkaardige vlag, in slechte staat, kun je vinden via deze link:

http://balat.kikirpa.be/photo.php?path= ... latedphoto

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Fondsenwerving (fundraising) “VUURKRUISERS-VLAG Afd. AAL

Berichtdoor willykiekens » 12 Jun 2015, 16:32

ik denk dat de derde van links Karel Voogdt is (Eendracht)

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: Fondsenwerving (fundraising) “VUURKRUISERS-VLAG Afd. AAL

Berichtdoor dollemans » 12 Jun 2015, 17:06

stephane schreef:Een gelijkaardige vlag, in slechte staat, kun je vinden via deze link:

http://balat.kikirpa.be/photo.php?path= ... latedphoto

stephane


Ik denk dat het om twee verschillende vlaggen gaat.
Zeker bekijken met het zwart van onze nationale vlag links.
Ik hoop dat het initiatief van onze forum moderator tot een goed einde komt.
Dit zou mijn grootvader: viewtopic.php?f=32&t=2390
veel eer aandoen.

Philomenevdb
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 Okt 2014, 16:54

Re: Fondsenwerving (fundraising) “VUURKRUISERS-VLAG Afd. AAL

Berichtdoor Philomenevdb » 14 Jun 2015, 19:23

Volledig met je eens Willy. Links Jean Boone, Leon Becque en Karel Voogt.(de volgende moet ik eens goed bekijken maar de twee personen met de zwarte lintjes in de revers moeten de zonen geweest zijn van de overledene, die waarschijnlijk een oud speler van E.Aalst was. Links van de vlag Leon Van der Borght en recht ervan Philemon de Schaepdrijver en Majoor Coen.

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Fondsenwerving (fundraising) “VUURKRUISERS-VLAG Afd. AAL

Berichtdoor Alostum » 19 Jun 2015, 20:06

wat gegevens over de medaille:

Dit bronzen kruis, met korte, brede armen werd ingesteld op 6 februari 1934 en uitgereikt aan allen die de “Vuurkaart” hadden ontvangen, m.a. w. allen die aan het front onder vuur gelegen hadden gedurende tenminste 12 maanden (al dan niet op doorlopende wijze) in de periode tussen 04/08 /1914 en 11/11/1918.
Enkel via het K.B. van 13 mei 1936 kon dit ereteken onder bepaalde omstandigheden postuum worden uitgereikt.

Afbeelding

Op de grote rechthoek aan de voorzijde is een verlaten slagveld te zien, geflankeerd door een verticale lauwertak: vooraan een helm op een bajonet, achteraan een heuvel met een 75 mm kanon terwijl de zon tussen enkele wolken schijnt.

Afbeelding

De keerzijde toont in het paneel een koningskroon van waaruit zeven stralen vertrekken en een grote lauwertak waarover de Latijnse tekst “SALUS PATRIAE/SUPREMALEX” is aangebracht. De jaartallen “1914/1918” staan rechts onderaan terwijl linksonder de naam van de ontwerper van het ereteken A. Rombaut is vermeld. Het lint is rood met lichtblauwe randen en een centrale band in dezelfde kleur.
Van dit ereteken bestaan drie types met verschillen naargelang de producent.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: Fondsenwerving (fundraising) “VUURKRUISERS-VLAG Afd. AAL

Berichtdoor esja » 02 Jul 2015, 09:44

Volgende zaterdag, gedurende de beurs, kan iedereen een steentje bijdragen aan de fondsenwerving om deze vlag aan te kopen. Ik heb namelijk Tereos (Amylum) zo ver gekregen dat zij een schenking doen van een aantal nog nieuwe boeken "de oudste Aalstenaar" uit 1986, die we mogen verkopen ten voordele van de fondsenwerving.
Zaterdag zal iedereen de mogelijkheid hebben dit boek, dat nooit officieel in de handel geweest is, zich aan te schaffen. Wij gaan het verkopen aan minimum 15 Euro. Waarom minimum 15 Euro? Zo kan iedereen een bijdrage leveren aan de aankoop van de vlag en gerust nog 5 of 10 euro meer bijdragen (anoniem). Dit boek is begin 2015 bij een bij een Aalsters antiquariaat verkocht voor 80 Euro, dus, zaterdag zijn er zaken te doen.
Iedere aankoper zal ook op de schenkingsacte aan het museum vernoemd worden.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Fondsenwerving (fundraising) “VUURKRUISERS-VLAG Afd. AAL

Berichtdoor willykiekens » 02 Jul 2015, 13:07

sorry, maar ik ben niet echt "vaderland" minded, de reden hiervoor is de volgende: mijn vader geboren in 1911 had reeds zijn militaire dienst volbracht toen hij als bijna dertig jarige gemobiliseerd werd, de begindagen van de oorlog lag hij aan het Albertkanaal; bij de overgave is hij kunnen ontsnappen aan de Duitsers, maar heeft zijn regiment vervoegd in Eeklo om niet als deserteur genoteerd te staan. Van 28-05-1940 tot20-02-1941 was hij krijgsgevangene in Duitsland Stalag XI B. Hij is dan bij mijn moeder naar Aalst gekomen en heeft in Brouwerij Dendria gewerkt tot 18-06-1943 een week na mijn geboorte. Die dag is hij via een buur ( collaborateur) uit zijn jeugd op genomen om verplicht te gaan werken naar Duitsland.
Na het einde van de oorlog in 1945 is hij dan na twee jaar heel ziek terug naar Aalst gekomen ( de opgeeisten mochten niet in verlof komen gelijk de vrijwilligers). Op de vraag wie hem naar Duitsland gestuurd had, heeft hij nooit willen antwoorden omdat hij medelijden had met de vrouw ( gewezen meisje uit de buurt) en de kinderen van de "zwarten": hij zei steeds het is al genoeg dat mijn vrouw en kind afgezien heeft dat zijn huishouden door zijn stommiteiten ook moet afzien. Mijn vader had alle bewijzen van krijgsgevangene en opgeeiste maar heeft nooit één Belgische frank ontvangen. Dus als het vaderland hem niet kent waarom moet ik het dan kennen.
De meest gedecoreerde soldaat van Amerika en tevens een gekend filmacteur Eddy Murphy zei ooit toen men hem beschouwde als een held; "Ik ben geen held, de echte helden liggen minimaal een halve meter onder de grond."
In Rusland gingen de militaire jassen aan de rechterzijde dicht, kwestie van voldoend e medailles te kunnen opspelden. In het Duitse weekblad Der Stern stond: Arm aber decoriert.

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: Fondsenwerving (fundraising) “VUURKRUISERS-VLAG Afd. AAL

Berichtdoor dollemans » 02 Jul 2015, 19:27

Ik voel volledig met je mee Willy.
Allemaal heel lang geleden volgens de meeste meningen.

Mijn vader heeft mij meermaals, soms nog wenend, verteld dat hij na zijn afstuderen
aan de VTI in juni 1944, zich heeft moeten verstoppen in de hooischuur van een nonkel, broodbakker,
in de St-Apolloniastraat, om niet opgeëist te worden, dit tot de bevrijding in september 1944.

Mijn schoonvader was bij de inval in 1940, hulpsoldaat van een mitrailleurgroep.
Vanaf het Albertkanaal tot een heel eind achter Gent, telkens terugtrekken.
Alsmaar opnieuw een gepaste schietpost uitzoeken, gaten kappen in muren van huizen om de
mitrailleur op te stellen, de Duitse tanks met veel ketting gerammel horen naderen en
opnieuw achteruit. Geen schot gelost, gelukkig, of hij had het niet overleefd,
de Duitsers reageerden enkel op weerstand en dan met volle geweld.

Dit hebben ze mij meermaals verteld en ik zie nog altijd de angstige emotie in hun ogen,
zelfs na zoveel jaren.


Terug naar “Belangrijke mededelingen - Forumregels”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie